15 Kasım 2020 Pazar

NAZENDE SEVGİLİM

 Değdi Saçlarıma Bahar Gülleri 

Hepimizin severek dinlediği Nazende Sevgilim şiiri ilk kez 1949 yılında Reşit Bekirof tarafından şarkı olarak seslendirilmiştir. Bu güzel şiirin hikâyesini merak edenler için  yazıyorum bugün...


    İkinci Dünya Savaşı sırasında Kırım' a gönderilen Reşit, Sovyetler Birliğinde ün kazandığı dönemde bir kıza aşık olur. Savaş sürdüğü için sürekli başka cephelere gönderilir bu süreçte de sanatçı kimliğiyle cephedeki askerlere konserler vererek eğlendirir. Cephe cephe görev alan Reşit, Kırım'a ancak savaş sonunda dönebileceğini düşünmektedir. Kırım'a 1946 yılında dönebildiğinde ise sevdiği kadını bulamayan Reşit, üç sene sonra bu besteyi yazar.
 
    Nazende Sevgilim / Makam: Hicaz, Usul: Semai


                                       http://www.corumhaber.net/nazende-sevgilim-makale,10315.html

Şarkının bestekarı olan Reşit Bekirof kendini sır gibi saklar. O dönemlerde Bekirof hakkında araştırma yapıldığında ise Azeri olması dışında bir bilgi elde edilemez. Eserin şairliğini yapan İslam Seferi Bekirof hakkında ise vikipediya şunları yazar: Şair, oyun yazarı, çevirmen ve emektar sanat adamı. Azerbaycan müziğini dünyaya tanıtan bu iki usta sanatçı geride bir kültür hazinesi bırakır.

Ben de bu anlamlı şarkıyı Cumhurbaşkanlığı Külliyesi'nde Berk Özberk seslendirmesi ile dinleme fırsatı bulmuştum. 



Değdi saçlarıma bahar gülleri

Nâzende sevgilim yâdıma düştün

Sevenin bahtına bir güzel düşer

Sen de tek sevgilim aklıma düştün

Nâzende sevgilim yâdıma düştün

Gözlerim yoldadır, kulağım seste

Ben seni unutmam en son nefeste

Ey ceylan bakışlım, ey boyu beste

Gurbette sevgilim aklıma düştün

Nâzende sevgilim yâdıma düştün

Sensiz dağ yoluna çıktım bu seher

Öksüz kumru gibi güller lâleler

"Sen niye yalnızsın?" sordular eller

Gurbette sevgilim aklıma düştün

Nâzende sevgilim yâdıma düştün


Şimdi dinlemek isteyenler için;



2 yorum:

  1. bu şiir gerçekten çok güzel. şiirin hikayesini hiç duymamıştım ve araştırmamıştım. değerli bilgileriniz için teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim, beğenmenize çok sevindim.

      Sil