22 Aralık 2020 Salı

Kaplumbağa Terbiyecisi Tablosu Hikayesi

Osman Hamdi Bey tarafından bir yıl ara ile iki farklı çeşidinin resmedildiği Kaplumbağa Terbiyecisi Tablosunun hikayesini biliyor muydunuz? 

İlginç öyküsü olan tablonun özelliklerini, tablodaki kaplumbağaların neyi ifade ettiğini ve terbiyeci dervişin kim olduğunu bu yazımda bulabilirsiniz.


 Kaplumbağa Terbiyecisi 1. Versiyon                                          Kaplumbağa Terbiyecisi 2. Versiyon
                         (1906)                                                                                             (1907)


Resmin iki versiyonuna baktığımızda, kaplumbağa sayısında ve konumlarında, pencere kemerinde, duvardaki yazılarda farklar olduğunu ayrıca 2. versiyonda Muhammed yazılı tablo ve pencere önüne vazo eklendiğini görmekteyiz.

Kaplumbağa Terbiyecisi belinde kemerle bağlanmış, kırmızı uzun bir giysi giyen sakallı, yarı kambur duran yaşlı bir adamdır. Mavi çinilerle süslenmiş eşyasız ve duvarları bakımsız bir odada, izleyicilere arkası yarı dönük bir şekilde resmedilmiştir. Adamın başında düzensiz arakıye takılıdır ve ayaklarının dibinde, yerdeki yaprakları yemekle meşgul kaplumbağalar görülmektedir. Arkasında kavuşturduğu elleri arasında ise bir ney bulunmaktadır. Ayrıca adamın sırtındaki nakkare resmi inceleyenler tarafından çekici olarak görülür.
 
Peki bu tablolar bize ne anlatmak istiyor?
Tabloda yer alan ve kaplumbağa terbiyecisi olarak görülen erkek figürü Osman Hamdi Bey'in kendisidir. Hamdi Bey, genellikle resmini çizeceği ortamlarda, doğu yörelerine ait kıyafetler giyerek kendi fotoğrafını çektirir ve bu fotoğrafa bakarak resimlerini tamamlar. Kaplumbağa Terbiyecisi tablosu da bu teknikle yapılmıştır. 

Tablonun oluşturulduğu alan ise Bursa'daki Yeşil Cami'dir. Osman Hamdi Bey çalışmaya burada başlamış fotoğrafını çektirdikten sonra ise kendi atölyesinde fotoğrafa bakarak resmini tamamlamıştır. 

Tablo farklı şekillerde yorumlanmaktadır. 

Bunlardan birincisinde Osman Hamdi Bey, kendisini terbiyeci, kendisine uyum sağlayamayan, iş yapamayan astlarını da kaplumbağalar olarak göstererek resmetmiştir. 

Bir başka yorumda ise; düşünceli adam, sabır gerektiren zor bir iş olan kaplumbağaları terbiye etmeyi, elindeki ney ve sırtındaki nakkareyi çalarak yapmaya çalışmaktadır.

Bir diğer yorumda ise Osman Hamdi Bey değişime direnç gösteren toplumu sanat yolu ile çağdaş düzeye çıkartmayı ifade etmektedir. Eser de kaplumbağalar halkı temsil etmektedir. Bunun nedeni ise kaplumbağalar terbiye edilmesi ve eğitilmesi en güç hayvanlardır. Halkı eğitmenin de çok zor olduğu, bu konuda sabrın sonunun olmadığı şeklinde yorumlar yapılmıştır. Ancak Osman Hamdi Bey sanat ve sanatsal faaliyetlere çok güvenen ve önem veren bir insandı. Sanat ve sanatsal faaliyetlerle toplumun şekillendirilebileceğine inanırdı.


Osman Hamdi Bey'in bu tabloyu nereden esinlenerek yaptığı da zaman içerisinde ortaya çıkmıştır. "Le
 Tour du Monde" isimli Fransızca bir derginin 1869 tarihli sayısında gördüğü bir gravürden yola çıkarak bu tabloyu resmetmiştir. Aynı dergi sanatçının tablosunu yayınlamıştır.

Kaplumbağa Terbiyecisi Tablosu, görsel zenginliği ve ilginç hikayesiyle dikkat çekmiş, müzayedelerde yüksek fiyatla satılabilen bir tablo olmuştur.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder